Weerstand als groeikans: van herkennen naar handelen

David Maij
9 min leestijd
16 februari 2025 19:33:00 CET

In de vorige blog "Omgaan met weerstand in het onderwijs" hebben we gezien hoe je verschillende vormen van weerstand kunt herkennen. We zagen dat weerstand zich uit in reactantie (vrijheidsinperking), scepsis (wantrouwen) en inertie (veranderingsmoeheid). Ook werd duidelijk dat weerstand niet alleen maar negatief is, het kan juist een teken van grote betrokkenheid en een bron van waardevolle inzichten zijn.

Maar hoe zet je deze inzichten om in effectief handelen? In deze blog gaan we dieper in op concrete communicatiestrategieën voor elke vorm van weerstand, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. We verkennen hoe je weerstand constructief kunt inzetten en onderzoeken of en hoe je weerstand kunt voorkomen. Met deze praktische handvatten kun je morgen al anders omgaan met weerstand in jouw onderwijspraktijk. Ook helpt deze blog je om weerstand te zien als wat het werkelijk is: een kans voor groei!

Wil je dieper inzicht in de psychologische mechanismen achter weerstand en effectieve strategieën om hiermee om te gaan? Download gratis onze Onderwijs Whitepaper en ontdek hoe je weerstand kunt ombuigen naar duurzame verandering.

 

Effectieve communicatiestrategieën per weerstandsvorm 

Vier niveaus van communicatie 

In blog 1 hebben we de verschillende vormen van weerstand leren herkennen en begrijpen. Nu is de volgende stap: hoe communiceer je effectief in elke situatie? Welke strategieën werken het beste bij reactantie, scepsis en inertie? Het is belangrijk om eerst te benadrukken dat de communicatiestrategieën geen ‘trucjes’ zijn die je kunt inzetten om collega’s te beïnvloeden. Het zijn vooral strategieën die ervoor zorgen dat je op het juiste communicatieniveau met elkaar in gesprek gaat en in verbinding blijft door écht te luisteren naar wat de ander zegt en bedoelt. 

In onderstaand figuur zie je vier verschillende niveaus waarop mensen met elkaar communiceren. De pijl aan de linkerkant laat zien dat wat er op een dieper niveau gebeurt, invloed heeft op de niveaus erboven. Omdat weerstand per definitie een gevoel is (zoals we in blog 1 zagen), heeft dit grote impact op hoe we communiceren op de andere niveaus. Als het gevoel niet wordt erkend, zal communicatie op de andere niveaus vaak mislukken.

Een voorbeeld maakt dit duidelijker: Een teamleider introduceert een nieuwe aanpak voor toetsing (inhoud). Ze legt uit hoe het proces eruit gaat zien (procedure) en verwacht dat het team mee zal doen. Een docent reageert geïrriteerd: "Weer een nieuwe toetsmethode? We hebben net dat ellendige RTTI eruit gegooid!" De teamleider zou nu kunnen reageren met meer uitleg (inhoud), maar dat werkt meestal niet. Effectiever is om eerst het gevoel te erkennen: "Ik hoor frustratie in je stem. Klopt het dat deze verandering je overvalt?" Door eerst aan te sluiten op het gevoelsniveau, ontstaat er ruimte om daarna constructief over de inhoud en procedures te praten.

Soms is het ook nodig om eerst afspraken te maken over hoe we met elkaar communiceren (interactieniveau). Wanneer een teamlid bijvoorbeeld door anderen heen schreeuwt: "Dit slaat natuurlijk nergens op!", staat deze manier van communiceren een goed gesprek in de weg. Dan helpt het om eerst te benoemen: "Ik merk dat dit je raakt. Kunnen we afspreken dat we elkaar feedback geven op een manier die uitnodigt tot dialoog?"

Reactantie: Omgaan met het gevoel van vrijheidsinperking in het onderwijs

Bij reactantie hebben mensen het gevoel dat hun vrijheid wordt ingeperkt. Tijdens de communicatie is essentieel om te voorkomen dat dit gevoel van vrijheidsbeperking versterkt wordt. Wanneer mensen ervaren dat hun vrijheid wordt bedreigd, ontstaat er een motivatie om die vrijheid te herstellen (Rosenberg & Siegel, 2018). In de onderwijspraktijk betekent dit dat hoe meer druk je uitoefent op iemands autonomie, hoe sterker de tegenreactie wordt - de hakken in het zand nemen vaak alleen maar verder toe (Miron & Brehm, 2006).

Weerstand binnen een team is vaak een signaal dat er iets in de schoolcultuur schuurt. Maar hoe professioneel is die cultuur eigenlijk? Doe de gratis quickscan en ontdek in 10 vragen hoe jouw school ervoor staat.

 

Gebaseerd op deze inzichten zijn er vier effectieve strategieën om met reactantie om te gaan:

  1. Verzeker dat vrijheid niet wordt ingeperkt ("Er is ruimte om het op jouw manier te doen")
  2. Werk in kleine stapjes ("Laten we beginnen met één les")
  3. Geef keuzevrijheid en laat collega's meebeslissen ("Welke aanpak zou voor jou werken?")
  4. Breng verzachtende omstandigheden aan ("Op woensdagmiddagen mogen we thuiswerken")

Praktijkvoorbeeld

Een docent reageert sterk afwijzend op het voorstel om formatief te gaan handelen: "Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn leerlingen beoordeel!"

De teamleider denkt direct reactantie in deze uitspraak te herkennen, dus in plaats van in discussie te gaan, kiest ze voor een nieuwsgierig onderzoekende houding waarbij ze probeert te checken of haar aanname klopt. "Ik hoor dat dit voorstel je raakt. Het klinkt alsof je het gevoel hebt dat je professionele ruimte wordt ingeperkt?"

De docent bevestigt dit: "Ja, ik sta al jaren voor de klas en nu moet ik ineens alles anders gaan doen."

De teamleider probeert het gevoel terug te koppelen: "Het voelt als een aanval op jouw expertise?" Pas nadat ze merkt dat de docent zich gehoord voelt in zijn emotie, maakt ze de stap naar het inhoudelijke niveau: "Mijn doel is dat we nóg beter zicht krijgen op waar leerlingen staan in hun ontwikkeling en dat we ze een stapje verder helpen in hun naaste zone van ontwikkeling. Ik ben oprecht benieuwd naar jouw expertise. Hoe zorg je er nu voor dat je weet waar je leerlingen staan in hun ontwikkeling?"

Door deze erkenning van het gevoel en vakmanschap ontstaat er ruimte voor een open gesprek over zijn huidige werkwijze. De docent vertelt over zijn aanpak, waarop de teamleider kan aansluiten: "Dat zijn eigenlijk al heel mooie formatieve checks die je gebruikt. Misschien kunnen we samen kijken hoe we die nog verder kunnen versterken, op een manier die bij jou past?"


Dit voorbeeld illustreert een kernprincipe uit de reactantietheorie: wanneer mensen zich gehoord voelen en autonomie ervaren, neemt de weerstand vaak af en ontstaat er ruimte voor constructieve dialoog (Miron & Brehm, 2006).

Scepsis: Omgaan met twijfel over de waarde van verandering

Bij scepsis – waarbij mensen twijfelen aan de betrouwbaarheid of het nut van een verandering – is de tegenreactie vooral inhoudelijk en relationeel. Deze vorm van weerstand komt vaak voort uit onduidelijkheid, beperkte transparantie of gebrek aan vertrouwen (Baghramian, & Caprioglio Panizza, 2022, Oreg, 2003).

Gebaseerd op onderzoek, zijn er ten minste vier strategieën die kunnen helpen om scepsis te verminderen: 

  1. Communiceer snel ("Het duurt nog lang, maar we willen je wel meteen meenemen in onze overwegingen")
  2. Geef garanties ("Als na drie maanden blijkt dat deze aanpak niet helpt, gaan we terug naar de tekentafel. Dit is geen definitieve keuze, maar een proefperiode.")
  3. Wees transparant ("We constateren in het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat veel van onze collega's werkdruk ervaren en daarom zijn we op zoek naar een beter systeem")
  4. Creëer ruimte voor kritische dialoog ("Ik hoor dat je stevige twijfels hebt. Kun je die met me delen zodat we samen kunnen kijken naar mogelijke oplossingen?")

Praktijkvoorbeeld

Een zorgcoördinator reageert sceptisch op een nieuw registratiesysteem voor zorgleerlingen: "Ik weet niet of dit systeem écht helpt om sneller problemen te signaleren. Het lijkt me opnieuw een technisch speeltje zonder bewezen effect."

De teamleider erkent de scepsis en onderzoekt eerst de onderliggende zorgen: "Kun je me meer vertellen over je twijfels? Wat maakt dat je denkt dat het systeem niet zal werken?"

De zorgcoördinator legt uit: "We hebben al twee systeemveranderingen gehad in vijf jaar tijd. Telkens werd beloofd dat het zou helpen, maar uiteindelijk kostte het vooral extra tijd die we niet aan leerlingen konden besteden."

De teamleider erkent deze ervaring: "Dat is ontzettend frustrerend. Die eerdere ervaringen maken je terecht voorzichtig." Ze wacht even en vraagt dan: "Wat zou jij nodig hebben om vertrouwen te krijgen in een nieuw systeem?"

Dit opent een gesprek waarin de zorgcoördinator kan delen wat voor haar belangrijk is. Samen komen ze tot afspraken: er komt eerst een pilot van drie maanden waarbij twee mentoren het systeem testen. De zorgcoördinator krijgt een centrale rol in de evaluatie.


Door deze aanpak wordt de scepsis serieus genomen en gebruikt om het implementatieproces te verbeteren. Dit sluit aan bij recent onderzoek dat laat zien dat het erkennen en productief maken van scepsis kan bijdragen aan betere veranderprocessen (Baghramian & Caprioglio Panizza, 2022).

Inertie (veranderingsmoeheid): Omgaan met passiviteit bij verandering

Bij inertie - waarbij mensen passief of onverschillig staan tegenover verandering - is de tegenreactie vooral zichtbaar in een gebrek aan actie en betrokkenheid. Deze vorm van weerstand komt vaak voort uit verandermoeheid, onduidelijk persoonlijk belang (Turgut et al., 2016), gebrek aan betrokkenheid of eerdere mislukte veranderingen (Badeleh et al., 2019).

De volgende strategieën kunnen helpen om inertie te verminderen:

  1. Maak het makkelijk met kleine stapjes ("Laten we eerst eens kijken hoe je één aspect kunt uitproberen")
  2. Onderzoek de verandergeschiedenis ("Wat maakt dat eerdere veranderingen niet het gewenste effect hadden?")
  3. Communiceer het persoonlijk belang ("Dit nieuwe systeem kan je 3 uur per week schelen aan administratie als je het onder de knie hebt")
  4. Vergroot motivatie via motiverende gespreksvoering gebaseerd op zelfdeterminatie theorie ("Wat zou voor jou een eerste teken zijn dat deze verandering de moeite waard is?")

Praktijkvoorbeeld

Een docent reageert onverschillig op de nieuwe maatregel dat secties gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en evalueren van lessen: "Ja hoor, komt wel goed," zegt hij schouderophalend als je vraagt waarom hij niet aansluit bij de wekelijkse teambijeenkomsten voor lesvoorbereiding.

De teamleider herkent de passiviteit en onderzoekt eerst wat er speelt: "Ik merk dat je niet echt enthousiast bent over het samen voorbereiden. Wat maakt dat je er zo over denkt?"

De docent zucht: "Ach, we hebben al zoveel veranderingen gehad. Ik zie eerlijk gezegd het nut er niet van in om nu ineens alles samen te moeten doen. Ik draai deze lessen al jaren, die staan als een huis. Daar hoef ik echt niet meer voor te gaan zitten."

De teamleider erkent dit gevoel en onderzoekt eerst de verandergeschiedenis: "Je noemt dat we al veel veranderingen hebben gehad. Kun je me meer vertellen over je ervaringen met eerdere pogingen om meer samen te werken bij de lesvoorbereiding? Wat maakte dat die voor jou niet werkten?"

Na het luisteren naar de ervaringen, verkent de teamleider het persoonlijk belang: "Ik hoor dat eerdere initiatieven vooral extra tijd kostten zonder dat het je iets opleverde. Tegelijk zie ik ook dat je soms worstelt met leerlingen die niet meekomen, vooral bij opdrachten die over meerdere vakken gaan. Door samen lessen voor te bereiden kunnen jullie die samenhang versterken. En jouw ervaring kan de sectie enorm helpen om effectievere werkvormen te ontwikkelen. Wat zou zo'n uitwisseling jou en je leerlingen kunnen brengen?"


Dit opent een gesprek over wat de docent belangrijk vindt in zijn werk en hoe samenwerking dat kan versterken. Door kleine stapjes af te spreken, zoals eerst één gezamenlijke les per periode ontwikkelen, en helder te maken wat het persoonlijke voordeel is, ontstaat er wat meer energie voor de verandering.

Tot slot: Van weerstand naar waarde

In deze blog hebben we concrete communicatiestrategieën besproken voor de drie vormen van weerstand: reactantie, scepsis en inertie. We hebben gezien dat effectieve communicatie begint bij het herkennen van het type weerstand en het erkennen van de onderliggende gevoelens.

Maar nog belangrijker: we hebben gezien hoe weerstand ook constructief kan zijn. Wanneer we weerstand zien als functionele frictie (Mars, 2021), kan het ons waardevolle inzichten geven:

  • Reactantie wijst vaak op een behoefte aan professionele autonomie
  • Scepsis kan blinde vlekken in de verandering blootleggen
  • inertie vertelt ons iets over het tempo en de timing van verandering

Het voorkomen van weerstand begint dan ook niet bij het wegpoetsen van deze signalen, maar bij het serieus nemen ervan. Door vroegtijdig te luisteren naar zorgen en bezwaren, door helder te communiceren over het waarom van verandering, en door ruimte te maken voor professionele dialoog, kun je onnodige weerstand voor zijn.

Want uiteindelijk gaat het niet om het overwinnen van weerstand, maar om het benutten ervan voor betere verandering. Dat vraagt om open staan voor kritische geluiden, de noodzaak van het herkennen van verschillende vormen van weerstand en bovenal: om het inzien van de waarde van weerstand als groeikans in het onderwijs.

Hoe verder?

De twee blogs over weerstand geven een aanzet voor het herkennen van en omgaan met verschillende vormen van weerstand. In de praktijk is het natuurlijk altijd alsnog lastig om weerstand effectief aan te pakken. Weerstand is namelijk maar één van de reacties die je kunt verwachten tijdens een veranderingsproces. Bij onze MT-begeleiding kijken we daarom naar een integrale aanpak waarbij we samen met het managementteam werken aan duurzame verandering. 

Wil je weten wat wij voor jouw MT kunnen betekenen? Plan eens een vrijblijvend gesprek in met een van onze experts!

Of wil je een schoolcultuur waarin weerstand niet blokkeert, maar juist leidt tot groei? Ontdek hoe een professionele schoolcultuur helpt om samen sterker te worden.

 


Referenties

  • Badeleh, K. M., Enayati, T., & Azari, K. N. (2019). Organizational inertie a barrier to effective evolution in the health system. Iranian Journal of Educational Sociology, 9, 16-24.
  • Baghramian, M., & Caprioglio Panizza, S. (2022). Scepticism and the value of distrust. Inquiry. https://doi.org/10.1080/0020174X.2022.2135821
  • Miron, A. M., & Brehm, J. W. (2006). Reactance theory—40 years later. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37(1), 9-18.
  • Oreg, S. (2003). Resistance to change: Developing an individual differences measure. Journal of Applied Psychology, 88(4), 680-693. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.4.680
  • Rosenberg, B. D., & Siegel, J. T. (2018). A 50-year review of psychological reactance theory: Do not read this article. Motivation Science, 4(4), 281-300.
  • Turgut, S., Michel, A., Rothenhöfer, L., & Sonntag, K. (2016). Dispositional resistance to change and emotional exhaustion: Moderating effects at the work-unit level. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25(6), 735-750. https://doi.org/10.1080/1359432X.2016.1157583

 

Nog geen reacties

Laat ons weten wat je denkt