Prof. Dr. Harold Bekkering
Neuropsycholoog, Spreker & Wetenschappelijk adviseur
Harold is een optimist en een idealist. Zijn doel is om bij te dragen aan een levenslange ontwikkeling van iedereen binnen scholen en organisaties om zo zichzelf en hun omgeving te blijven verrijken. Harold is professor in de psychologie en een onderzoeker binnen de cognitieve neurowetenschappen. Harold interacteert graag met kinderen, studenten en professionals over alles wat met leren en motiveren te maken heeft. Harold heeft veel erkenning voor zijn onderzoek naar (sociaal) leren gekregen, zo is hij bijvoorbeeld geridderd, maar ook heeft hij veel managementervaring en is hij co-oprichter van het befaamde Donders Instituut in Nijmegen. Harold wordt geregeld gevraagd om lezingen te geven, omdat hij een inspirerende sprekers is.
Gespecialiseerd in
Visie aanscherpen
Harold begeleidt organisaties bij het implementeren van vaak nogal abstracte visies naar de werkvloer. Hij zet hierbij zijn brede kennis over menselijk gedrag vanuit de pedagogiek, de psychologiën en de neurowetenschappen in.
Leren en motiveren
Mensen optimaal laten ontwikkelen binnen scholen en organisaties is zijn uitgangspunt. Samen gaan we bepalen welke gewenste gedragsveranderingen daarvoor nodig zijn.
Onderzoek
Harold is eindverantwoordelijk voor de inhoudelijke kwaliteit van alle transities die jouw organisatie samen met LeerGewoonte aangaat op het gebied van Leren en Motiveren. Hij begeleidt alle trajecten van het begin tot het einde.
Ervaringen met Harold
“Binnen het bestuur OSG Hengelo heeft Harold van LeerGewoonte lezingen gegeven en gesprekken gevoerd met de directeuren en teamleiders. Het doel was om vanuit wetenschappelijke basis, uitgangspunten te bepalen voor het strategisch beleid, maar uiteindelijk vooral voor het nog beter kunnen begeleiden van de leerlingen naar een mooie toekomst. Hij heeft ons geïnspireerd om “anders” te kijken naar onderwijs en leren.”
Dave van Zutphen
Directeur Speciaal Onderwijs OSG
"Harold heeft de gave om fundamentele wetenschappelijke kennis te verbinden aan concrete vragen in organisatie en samenleving. Hij doet dat op heldere wijze en maakt daarbij op ontspannen wijze gebruik van herkenbare voorbeelden. Daarnaast is hij fijn om mee samen te werken: constructief, benaderbaar en flexibel."
Piet-Hein Peeters
Spreker, Schrijver, Podcaster
“Het was een groot succes. Ik heb collega’s zelden zo enthousiast gehoord over een bijeenkomst. Nogmaals veel dank.”
Anouk van der Landen
Rechtbank Zeeland-West-Brabant
“Harold van LeerGewoonte is een heel fijne gesprekspartner om te bomen over leren en leerprocessen en wat kinderen echt helpt om tot leren te komen, ook als dat wat extra’s vraagt. Zijn expertkennis en herkenbare praktijkvoorbeelden maken de dialoog altijd weer van waarde.”
Anoniem
Deelnemer Persoonlijk Leiderschap PCM Schoolleiders
“Ik herken de analyse dat er bij het OM te veel een cultuur van ‘Geen fouten maken’ heerst. Dat is contraproductief. Je moet zoals Bekkering zegt meer ruimte bieden voor het denkmodel van anderen.”
Roger van den Strijen
Gedetacheerd Officier van Justitie
“Waarom bieden beginnende magistraten vaak waardevolle inzichten? Welke neuropsychologische trucs gebruikte de advocaten van O.J. Simpson? De lezing van hoogleraar cognitieve psychologie Harold Bekkering voor het derde SSR Docentencafé beantwoordde een veelzijdig palet aan vragen.”
Anoniem
“Leerzaam en leuk”
Renée Vorrink
Officier van Justitie